ModelspoorClubZaanstad
Ga naar de inhoud

Baan HO

De Banen

De Baan HO
De H0-baan vormt bij de MSZ veruit de grootste modelspoorbaan. De baan is, net als het clubhuis van de vereniging grofweg in een L-vorm gebouwd. De langste poot van de baan meet zo’n 15 meter en de korte poot ongeveer 12 meter, die vervolgens weer in een U-vorm is aangelegd. Om deze vorm te kunnen realiseren loopt de baan langs de wand door de keuken en vervolgens door het aangrenzende toilet, waarin zich een doorgangsstation op drie niveaus bevindt, zodat men daar op zijn ‘gemak’ de treinenloop kan aanschouwen.
 
De baan heeft een aanzienlijk rijlengte waardoor een trein er ruim vier minuten over doet om een compleet traject van begin tot eind af te leggen. In de doodlopende poot van de U-vorm van de baan is het kopstation gelegen, waarin de diverse treinen, hun reizigers en goederen brengen of halen. Onder dit gedeelte loopt een spoor waarop de goederentreinen kunnen verder rijden. Een groot gedeelte van de baan is inmiddels voorzien van bovenleiding (die er voor de sier is aangebracht) die, samen met de bijbehorende masten, in de loop der tijd gemaakt zijn door ons lid dirk Jongejans.         
 
Als treinen het station uitrijden komen ze langs een verdiept aangelegen stoom- en dieseldepot, waarop zich een zesstandige locloods bevindt bij een draaischijf en rolbrug. Via een lang paradetraject, waarin een nagebouwd model van het spoorviaduct in de Hoornse lijn over de Provincialeweg te Zaandam zich bevindt, bereikt de trein via het ‘toiletstation’ de keuken waar men via een bocht het tweede paradetraject oprijdt. Na een derde station arriveert de trein bij een grote klimspiraal – waaroverheen zich een prachtig berglandschap bevindt – die een hoogteverschil van ruim 50 cm overbrugt, om vervolgens uit te komen in een uitgebreid schaduwstation onder de baan, om vervolgens bij de keuken weer bovengronds te komen.         
 
De oude H0-baan is tijdens de verhuizing grotendeels gesloopt. Er is een heel nieuw baanontwerp gemaakt om de nieuwe mogelijkheden van het clubhuis volledig te benutten.
 
Dit ontwerp en het maken en uittesten van de HO-banen was een grote en kostbare klus die nu helemaal gereed is. Een van de problemen was dat er gelijktijdig een gelijk- en een wisselstroom baan aangelegd moest worden. Toen alles goed liep, merkten we dat het eigenlijk mooier was om alles maar te digitaliseren. Dat hebben we voor de wisselstroomtreinen gedaan met het Marklin systeem en voor de gelijkstroom baan met Rocrail.
 
Daar al deze veranderingen is het nog niet gelukt alle scenery volledig op de baan aan te brengen maar daar wordt momenteel weer aan gewerkt. Zodat bij de komende open dagen het publiek weer verrast zal worden.

MSZ Modelspoorclub Zaanstad is een club van enthousiaste modelspoorders die gezamenlijk aan 3 modelspoorbanen bouwen
Terug naar de inhoud