ModelspoorClubZaanstad
Ga naar de inhoud

Baan N

De Banen
De N Baan
De N-baan – schaal 1:160 –  had in ons vorige clubgebouw een lengte van 7,40 meter en was 1,45 meter breed. Na de verhuizing naar de Klepkooi ontstond er ruimte om de baan ongeveer 1 meter te verlengen, zodat een imposant berglandschap kon worden gecreëerd, waarin een echt werkende kabelbaan een van de aandachttrekkers is.   Aansluitend ontstond er ruimte om een stoomdepot aan te leggen met draaischijf en een set lange opstel- en rangeersporen. Hierdoor werd de langgerekte rechthoekige baan getransformeerd naar een baan in U-vorm.
 
De baan, bestaande uit een rondlopende dubbelsporige hoofdbaan en drie nevenbanen, beschikt over een tweetal stations, waarvan het grootste station Zaanland is genaamd. Evenals het andere station zijn hier zelfdenkende wissels gebruikt, waardoor het mogelijk is om een trein te laten stilstaan, terwijl een andere trein het station binnenkomt of verlaat. Door de digitalisering , met Rocrail kunnen vele treinen tegelijk op de baan rijden. Door drie bedieningspunten voor de wissels kan door meerde personen tegelijk op de gehele baan kan worden gereden.          
 
Vanaf station Zaanland kunnen treinen gedirigeerd worden naar het haventerrein, waar treinen gerangeerd kunnen worden, tegen het decor van een model van de oude sluis van Zaandam met de bekende accijnshuisjes.
 
Achter het station ligt de oude dorpskern waar het gemeentehuis, dat een replica is van het voormalige stadhuis van Purmerend, centraal staat. Door gebruik van de juiste ingrediënten (huisjes, lantaarns etc.) is op de baan de sfeer van de jaren ’60 van de vorige eeuw gecreëerd.          
 
Alle haven- en spoorgebouwen en terreinen zijn voorzien van verlichting, geschonken door een gulle modelbouwer uit Emmen. Naast het haventerrein vormt een exacte en werkende kopie van de voormalige Hembrug de grootste aandachtstrekker van deze N-baan. De brug, geheel vervaardigd uit platen berkentriplex, werd gebouwd door een inmiddels overleden erelid van de MSZ. Door een storing kon de brug in het vorige clubhuis niet meer goed functioneren, maar na de verhuizing werd deze storing verholpen en momenteel werkt de brug exact als het vroegere grote voorbeeld, dat in 1983 werd gesloopt toen de Hemtunnel onder het Noordzeekanaal in gebruik was genomen.          
 
Onmiddellijk na de Hembrug bevindt zich een – enigszins aan de baansituatie aangepaste – versie van halte Hembrug met zijn twee typerende houten gebouwtjes en glooiende toegangspaden en –trap langs de spoordijk. Iets verder bevindt zich links van de spoordijk een remiseterrein, waar een rolbrug dienstdoet op een depot waar 13 locomotieven kunnen worden gestald en/of gerepareerd. Aan de andere kant van de spoordijk ligt een industrieterrein, waar machinefabriek Colb & Co een markante plaats inneemt. Op dit terrein bevinden zich diverse industriële gebouwen, waar niet alleen de verlichting is aangesloten maar ook de schoorstenen zijn voorzien van een erkende rookinstallatie.
 
Via het tweede grote station in de N-baan verdwijnen de treinen een tunnel in, die is gesitueerd in de grote berg die na de verhuizing aan de baan is ‘geplakt’, om daarna de ronde in tegengestelde richting te rijden, of om langs een bescheiden industriegebied met mijnschacht naar het grote rangeer vak met opstelsporen en stoomdepot te rijden, dat uiteraard geheel onafhankelijk van de hoofdbaan te bedienen is.
 
Aangezien deze baan voor het grootste gedeelte behouden kon worden tijdens de verhuizing is er veel aan de aankleding gedaan. U zult dan ook in het Noordzeekanaal een varende pont aantreffen en aan de andere kant is de Hemtunnel gesitueerd waar de treinen onder het kanaal door rijden. Op de berg windt u een berggondel en een tandradbaan met bovenin een prachtig bergstation. Verder zijn er op deze baan een aantal grappige kleine stukje scenery aan gebracht.
 


MSZ Modelspoorclub Zaanstad is een club van enthousiaste modelspoorders die gezamenlijk aan 3 modelspoorbanen bouwen
Terug naar de inhoud