ModelspoorClubZaanstad
Ga naar de inhoud

Techniek

 
Beschrijving elektrische installatie van de H0 baan:

 
Ten eerste is de gehele baan onderverdeeld in modules van A t/m S
Dit is gedaan om het ontwerp van de elektrische tekeningen te maken.



 
 
Op elke module worden soldeerstroken gemonteerd van:
1 t/m 25 tbv H0 gelijkstroom
1 t/m 25 tbv H0 wisselstroom
Hier worden alleen  de draden van dit vak op gesoldeerd.
 
 
Tevens zitten hier ook de voedings soldeerstroken op gemonteerd,


per module hebben we  altijd:
24vdc (tbv relaissturing)
16vdc (tbv rijspanning)
14vac (tbv wisselaandrijvingen en evt baanseinen)



 
 
Deze soldeerstroken zijn elk verbonden met een 25 aderige kabel naar centrale klemmenstroken met gelijknamige nummers.
Dus soldeerstrook module A is verbonden met klemmenstrook A
Aan deze klemmenstroken is het mogelijk om elektrisch van de ene module naar de andere module draden te rangeren.



 
 
Wisselaandrijvingen:

 
De wissels worden aangedreven door een Conrad wisselaandrijving motor onder de baan gemonteerd. Welke voor de gelijkstroombaan ook een extra polariteits ompoling verzorgt tbv puntstuk in de wissel.
In principe worden deze aangestuurd door de relais contacten van een 24vdc relais.
Die wordt weer bediend vanuit het bedieningspaneel.


 
Bedieningspanelen:

 
Algemeen:
 
Voor een bedieningspaneel wordt een houten bak gemaakt welke scharnierbaar naar beneden kan kantelen. Aan achterkant zit een klemmenstrook aansluiting (foto onderzijde dinplug) waar direct een 25 pins Dinplug aan kan worden gemonteerd. Voordeel hiervan dat ten alle tijden het paneel er af kan om er aan te werken of wijzigingen aan te brengen Boven op de bak een aluminum plaat van 1.5 mm , hierop een 3 mm perspex plaat met hiertussen een op de computer gemaakt paneel afdruk.





 
 
 
 
Over de gehele baan zijn 11 panelen geplaatst:
 
1.     Station gedeelte 1 wisselspanning
 
2.     Station gedeelte 2 wisselspanning
 
3.     Station gedeelte 1 gelijkspanning
 
4.     Station gedeelte 2 gelijkspanning
 
5.     Loc depot gelijk/wisselspanning (foto,s paneel 5)
 
6.     Schaduwopstelsporen gelijkspanning
 
7.     Schaduwopstelsporen wisselspanning
 
8.     Keuze opstel/rangeer en station in/hoofdbaan gelijk/wisselspanning
 
9.     Rangeer gedeelte gelijk/wisselspanning
 
10.  Treinen opzet plaats gelijk/wisselspanning
 
11.  Station in/uit gedeelte gelijk/wisselspanning
 

Hiervan zijn: Panelen 1, 2, 3, 4 en 6 al gereed en in werking. Paneel 5 is al wel klaar maar we zijn deze nog aan het testen. Panelen 8 en 10 in voorbereiding. Panelen 7, 9 en 11 nog worden gemaakt
 
Voedingen:
 
 
De diverse voedingen zijn verdeeld in 2 grote gedeeltes van de baan:
 
Deze hebben ieder een 24 volt voeding  met eigen zekeringgroepen per module.



 
 
Tekeningen:

 
Alle electrische schakelingen, besturing en panelen worden op tekeningen gezet met microfax designer pakket.
Hier een voorbeeld van een blad:



 
 
Overgens is dit bij de N baan op zelfde wijze gedaan, deze heeft ook diverse panelen.  
 
Kleine uitleg over een tekeningblad:
 
De nummers van de bladen worden bepaald door de bedieningspaneel nummers
Paneel 1 is onderverdeeld onder 10 t/m 19
Paneel 2 is onderverdeeld onder 20 t/m 29
Enz.
 
Als voorbeeld hebben we hier blad 54, dus dit betreft paneel 5.
Dit blad is weer onderverdeeld in 10 kolommen, genummerd van 0 tot en met 9.
Per kolom wordt 1 stroomkringschema getekend.  
Ook zijn hier de module soldeerstroken en klemmenstrook nummers op getekend.



 
 
Als voorbeeld: LED H545 Een lamp/Led begint met een H gevolgd met het blad nummer (54) en dan het kolom nummer (5) Zodoende heeft het onderdeel altijd een uniek nummer wat ook weer in de panelen zo wordt gecodeerd. Als men merkt dat een led op een paneel niet werkt ga je eerst naar het nummer van het paneel, zoekt de betreffende Led op en het betreffende bladnummer gevolgd door kolomnummer. Hierna kan men aan de hand van de tekening de storing gaan opzoeken.

 
Schakeling schaduwopstelsporen:

 
Voor de detectie van de stop sporen is gekozen voor voor een print die een loc detecteert als deze in het stop gedeelte komt het kan ook een weerstand zijn in een stuurstand-wagon Indien de trein in het stopgedeelte komt stopt deze automatisch en zet achter zich de wissel om naar een vrij opstelspoor.
 
 
Het weg rijden bepaald degene die achter het paneel staat, hij kan hierop zien welke sporen bezet of vrij zijn , d.m.v. een terugverend schakelaartje verlaat de trein het opstelspoor en schakelt dan ook het spoor weer vrij voor een nieuwe treincombinatie.



 
 
Nog in uitvoering:

 
Block systeem t.b.v. de hoofdbaan Detectie werkt op dezelfde wijze als in het opstelspoor gedeelte. Hiermee schakelen we het achteropkomende Block af.

 
Paul Kroone.

Terug naar Homepage
 
 
MSZ Modelspoorclub Zaanstad is een club van enthousiaste modelspoorders die gezamenlijk aan 3 modelspoorbanen bouwen
Terug naar de inhoud