Na de verhuizing naar de Klepkooi, in 2009, ontstond er ruimte om de baan ongeveer 1 meter te verlengen, zodat een imposant berglandschap kon worden gecreëerd, waarin een echt werkende kabelbaan een van de aandachttrekkers is. Aansluitend ontstond er ruimte om een stoomdepot aan te leggen met draaischijf en een set lange opstel- en rangeersporen. Hierdoor werd de langgerekte rechthoekige baan getransformeerd naar een baan in U-vorm.
De baan, bestaande uit een dubbelsporige hoofdbaan en drie nevenbanen, beschikt over een tweetal stations, waarvan het grootste station Zaanland is genaamd. Evenals het andere station zijn hier zelfdenkende wissels gebruikt, waardoor het mogelijk is om een trein te laten stilstaan, terwijl een andere trein het station binnenkomt of verlaat. Door de digitalisering , met Rocrail kunnen vele treinen tegelijk op de baan rijden.
Vanaf station Zaanland kunnen treinen gedirigeerd worden naar het haventerrein, waar treinen gerangeerd kunnen worden, met op de achergrond een model van de oude sluis van Zaandam met de bekende accijnshuisjes. Achter het station ligt de oude dorpskern waar het gemeentehuis, dat een replica is van het voormalige stadhuis van Purmerend, centraal staat. Door gebruik van de juiste ingrediënten (huisjes, lantaarns etc.) is op de baan de sfeer van de jaren ’60 van de vorige eeuw gecreëerd.
Alle haven- en spoorgebouwen en terreinen zijn voorzien van verlichting, geschonken door een gulle modelbouwer uit Emmen. Naast het haventerrein vormt een exacte en werkende kopie van de voormalige Hembrug de grootste aandachtstrekker van deze N-baan. De brug, geheel vervaardigd uit platen berkentriplex, werd gebouwd door een inmiddels overleden erelid van de MSZ.
Onmiddellijk na de Hembrug bevindt zich een versie van halte Hembrug met zijn twee typerende houten gebouwtjes en glooiende toegangspaden en trap langs de spoordijk. Iets verder bevindt zich een remiseterrein, met rolbrug op het depot waar locomotieven kunnen worden opgesteld. Aan de andere kant van de spoordijk ligt een industrieterrein. Op dit terrein bevinden zich diverse fabrieksgebouwen, waar niet alleen de verlichting is aangesloten maar ook de schoorstenen zijn voorzien van een werkende rookinstallatie.
Via het tweede grote station in de N-baan verdwijnen de treinen een tunnel in, die is gesitueerd in de grote berg. Op deze berg windt u een berggondel en een tandradbaan met bovenin een prachtig bergstation.